Internetproviders vergelijken
Tegenwoordig heeft vrijwel elk huishouden een internetprovider die het "alles in één" pakket aanbied. Logisch ook, want het is wel zo handig en vaak voordelig om internet, tv en vast bellen af te nemen van een enkele provider. Vroeger was de concurrentie minder groot dan tegenwoordig en dat is eigenlijk alleen maar voordelig voor jou als consument. Overstappen is vaak wel een heel gedoe (televisie en internet opnieuw instellen, kan ik m'n oude e-mail adres en telefoonnummer behouden, enz.), maar eigenlijk zeggen de meeste mensen na een overstap dat het allemaal wel meeviel. Maar waarom zou je willen overstappen als het nu allemaal wel o.k. is? Een goede reden kan zijn dat je vaak "meer voor minder" kan krijgen. Dus een hogere internetsnelheid, meer tv zenders, gratis extra's en dat voor minder maandelijkse kosten. Middels onderstaande internetproviders vergelijken tool kan je aan de hand van de postcode check een aanbieder vinden die voordeliger kan zijn en dus meer aanbied. Vanzelfsprekend kan je de tool naar je eigen wensen instellen en daarnaast kan je naast "alles in één" ook "internet + bellen", "internet + tv" of alleen "internet" vergelijken.
Hoe kan ik goed vergelijken
Voordat je de internetproviders vergelijken tool gebruikt, is het altijd raadzaam om goed te bedenken wat je nou echt nodig hebt. Een vast telefoonnummer is altijd prettig, maar wellicht bel je vooral met je mobiel. Je hebt dan dus echt niet 500 belminuten per maand nodig. Zo is het ook met de vele televisie zenders die worden aangeboden, hoeveel kijk je nou echt regelmatig? En als je van voetbal houd, is het Fox Eredivisie pakket wel voordelig? W.b.t. de internetsnelheid lijkt het tegenwoordig ook wel alsof het meer dan 300 MB moet zijn, maar voor de meeste huishoudens is 100 MB meer dan genoeg. Ook zien we vaak dat er een snelle internetverbinding wordt beloofd (waarvoor je dus ook betaald), maar dat het in de praktijk lang niet zo snel is. Dit is met name het geval als je kiest voor een DSL verbinding (via de telefoon koperdraad). Gelukkig worden de providers hierin wel steeds meer transparant (onder druk dan wel, maar toch...). Wees dus kritisch alvorens je echt gaat overstappen.
Overstappen naar een andere internetprovider
Zoals eerder beschreven kan het best lastig lijken om de overstap te wagen naar een andere internetprovider. Toch zal dit geen reden moeten zijn om niet te overstappen als je ergens anders meer voor minder kan krijgen met een goede klantenservice. Onlangs hebben de meeste internetproviders met elkaar afgesproken om het overstappen makkelijker te maken voor de consument en wel door een overstapservice aan te bieden. Hieraan doen in ieder geval mee: Tele2, Ziggo, KPN, Telfort, Online.nl, XS4ALL en T-Mobile. Middels de overstapservice kan je er vanuit gaan dat het oude contract voor je wordt opgezegd en dat de "verhuizing" vlekkeloos zal verlopen (dus geen dag zonder tv, telefoon en internet). Het is raadzaam om even na te vragen of deze service wordt aangeboden door je nieuwe provider en wordt ondersteund door de geen waarvan je afscheid gaat nemen. Let zeker ook goed op het opzegtermijn van je huidige overeenkomst, dit is meestal één maand.
Tegenwoordig zal je na een overstap zonder gedoe je telefoonnummer kunnen behouden, maar geef altijd wel aan dat dit je wens is als je overstapt. Meestal is dit alleen een kwestie van het aanmeldformulier goed in te vullen met je huidige telefoonnummer. W.b.t. het behouden van je e-mail adres is het vaak een ander verhaal. Gelukkig is het niet zo dat deze direct na een overstap verloren gaat, maar de kans is aannemelijk dat je er afscheid van zal moeten nemen. Wil je zo lang als mogelijk je huidige e-mail blijven gebruiken, dan zal je vaak wel in de uitgaande mail server (SMTP) de geen van je nieuwe internetprovider moeten invullen. Dit is alleen van toepassing als je middels een mailprogramma werkt. Bij inkomende mail (POP3) is het dan het geen van de oude internetprovider (bijvb. "pop3.tele2.nl") en bij de uitgaande mail (SMTP) de geen van de nieuwe internetprovider (bijvb. "smtp.ziggo.nl"). Vanzelfsprekend zal de nieuwe internetprovider je hierin kunnen ondersteunen. Een voordeel van een nieuw e-mail adres is trouwens wel dat je veel minder spam zal ontvangen.