Nep voordeel

Wij zijn als consumenten behoorlijk gevoelig voor slimme marketingstrategieën als "50% korting", "op is op", "2 halen 1 betalen" en zelfs Black Friday lijkt in Nederland steeds meer op Amerikaanse hysterische praktijken te lijken. Op het laatst genoemde na, is het eigenlijk ook helemaal niet erg om te gaan voor de hoogst mogelijke kortingen. Want waarom zou je teveel betalen? Onbewust gebeurt er vaak ook heel wat, want je kan het gevoel krijgen om er snel bij te moeten zijn om die geweldige aanbieding toch echt niet mis te willen lopen. Toch zien wij steeds vaker dat het beoogde voordeel helemaal geen voordeel betreft en dus te bestempelen is als "nep voordeel". In dit artikel zullen we hier dieper op in gaan en geven we natuurlijk tips hoe je nep voordeel kan herkennen.

voordeel

De psychologie van een consument

Over de psychologie van een consument zijn al vele boeken geschreven en dat is ook niet zo vreemd. Er zijn nou eenmaal een heleboel methodes om consumenten te verleiden om bijvoorbeeld in te gaan op een kortingsactie. Misschien herken je je wel in de volgende situatie: "Je hebt boodschappen gehaald in de supermarkt en je vraagt je af waarom je drie flessen afwasmiddel hebt gekocht terwijl je nog genoeg in voorraad had". De kans is dan groot dat de flessen opvallend uitgestald waren met een duidelijke reclame kreet als "3 halen 2 betalen". En waarschijnlijk weet je ook wel dat vele prijzen niet zijn afgerond op hele euro's. Een pak wasmiddel van €3,99 lijkt tocht echt vele malen goedkoper dan het zelfde pak voor €4,- En zo zijn er behoorlijk wat methodes die jou als klant al dan onbewust beïnvloeden. Het gaat wat te ver om in dit artikel hier te ver over in te gaan, maar het is wel goed om te weten dat er vele psychologische trucjes worden gebruikt en zeker ook door webwinkels.

Wees kritisch

Met name bij de grotere uitgaves is het belangrijk om altijd kritisch te kijken naar een voordeel actie. En dat is wellicht makkelijker dan je zou denken en dan vooral als je er voor kiest om online je aankoop te doen. In winkels heb je namelijk alle aanwezige trucjes om jou te doen verleiden om toch maar echt snel die aankoop te doen, al dan niet door slimme verkoop praatjes. Achter je computer heb je tenminste nog de vergelijk mogelijkheid.

In de eerste plaats is het goed om te weten dat een beschreven korting niet altijd eerlijk blijkt te zijn. Je ziet vaak een adviesprijs en de daadwerkelijke verkoop prijs. Als je een laptop wil kopen met een advies prijs van 999 euro en je kan die met korting voor 649 euro kopen, dan is het verschil wel heel erg groot. Wie wil nou niet 350 euro besparen? Maar misschien is de adviesprijs wel van 1,5 jaar geleden en is de zogenaamde kortingsprijs wel een heel normale die je vrijwel overal kan verwachten. Bij het voorbeeld van de laptop is het dan ook altijd handig om het merk i.c.m. de uitvoering in Google te zoeken, je zal dan vanzelf webshops in de zoekresultaten te zien krijgen die de zelfde aanbieden.

Winkeliers zijn natuurlijk ook behoorlijk creatief in het verzinnen van acties, wie kent bijvoorbeeld de "BTW vrije dagen" niet. Je hebt dan drie dagen de tijd om te profiteren van fikse kortingen, die trouwens gewoon als 21% korting wordt berekend en niet als btw vrij. Als consument kan je hierdoor het gevoel krijgen dat je er wel snel bij moet zijn om van die behoorlijke korting te kunnen profiteren. En dan zie je ook nog de prijs zoals die was en de prijs na de berekende korting, als het ware twee psychologische trucjes in één. Het blijkt alleen maar al te vaak behoorlijk nep en dus misleidend te zijn. Het is namelijk maar al te vaak zo dat de begin prijs naar boven wordt bijgesteld en dat dat de prijs na de berekende korting zelfs niet goedkoper is dan voorheen. De welbekende winkelketen heeft hier dan ook wel weer zo z'n verklaringen voor. Ze passen namelijk dagelijks de prijzen aan door naar de vraagprijzen van de concurrenten te kijken... vergelijk dus altijd de prijzen!

Natuurlijk is niet elke korting als nep voordeel te betitelen, maar dan nog is kritisch blijven best handig. Met name op consumentenelektronica kan je vaak extra garantie erbij kopen. Standaard is bijvoorbeeld de garantie één jaar en voor een bedrag van 59 euro kan je een extra jaar garantie erbij kopen. Wellicht is dat bij een aankoop van duizenden euro's nog niet eens zo gek, maar bij een wasmachine van 600 euro wel. De fabrikant op wasmachines geeft namelijk vaak een enkel jaar volledige garantie en tot wel 5 jaar op de motor en trommel. Meestal blijkt dat de extra garantie tegen een bepaald bedrag alleen maar duurkoop is geweest.

De kritische consument doet er goed aan om naar meer belangrijke aspecten dan de prijs alleen te kijken. Wordt een nieuwe wasmachine ook gratis bezorgd en geïnstalleerd? Nemen ze de oude gratis voor je mee? Meer kosten voor verzending en de service kan er namelijk voor zorgen dat een goedkoop product helemaal niet zo goedkoop blijkt te zijn. En wat als ze niet de goede hebben geleverd? Draai je dan zelf op voor de retour zending? En dit alles gaat zeker niet alleen op bij de duurdere producten! Ga dan ook altijd op zoek naar de benodigde informatie en neem de moeite om reviews te lezen (klantenervaringen van de betreffende web- winkel).

Vergelijk sites zijn niet altijd de voordeligste

Met name bij de duurdere online aankopen lijkt het lekker makkelijk te zijn om gebruik te maken van vergelijk sites. Je krijgt vanzelf de goedkoopste aanbiedingen te zien en je kan rekenen op een beoordeling. Nou dat is mooi alles in één toch..? Lekker besparen en andere klanten hebben het uitzoek werk al voor je gedaan en hun ervaringen in een review achtergelaten. Wees je er wel van bewust dat dit soort vergelijk websites zelden tot nooit onafhankelijk zijn. Op het moment dat je via hen een aankoop doet, krijgen zij een vooraf afgesproken commissie over jouw aankoop. Maak liever gebruik van een cashback site zoals beschreven op onze geld besparen pagina. Je kan dan rekenen op de meest voordelige prijzen en daarnaast krijg je een tot wel 5% cashback vergoeding.